å ikke være bra nok

Du er ikke bra nok,
du er ikke pen nok..
DU er ikke nok.
Skjellsord som er brent fast i hodet mitt, ikke fordi jeg har fått de slengt etter meg,
men fordi det er sånn jeg alltid har beskrevet meg selv.
Tro meg, jeg har fått min andel av dritt slengt etter meg, både fra mennesker jeg trodde var mine venner, tilogmed fra min egen familie.
Selv om sistnevnte trolig ikke mente det vondt, men det er jo fra sine nærmeste man får høre sannheten.

Jeg har vurdert frem og tilbake om dette var noe jeg ville poste, og siden jeg som vanlig mangler inspirasjon har jeg bestemt meg for å poste deler av en tekst/historie som jeg egentlig skrev for bloggfamilien til Kari for lenge siden, men aldri turte å sende.

Det å aldri føle at man strekker til hverken for andre eller seg selv gjør jo at man får komplekser, både for kropp, personlighet og så klart alt man er og tenker. Man vil alltid ha det man tror man ikke har, men kanskje man kan lære seg å innse det? jeg vet ikke.
Fordi jeg har enda ikke kommet dit jeg tror jeg burde være. hvis det gir noen som helst mening?

Jeg vet jeg ikke er modelltynn, jeg vet at jeg ikke er en beautyqueen,
jeg skulle bare ønske jeg hadde selvtillit nok til å se at jeg ikke trenger å være det. Men kanskje det er noe jeg er i ferd med å lære.
Kanskje jeg ikke trenger å prøve så hardt å bli noe jeg ikke er.
Selv om jeg er godt over 20 har jeg lite å skryte av på forholdsfronten, ikke fordi jeg ikke vil ha en kjæreste, men jeg nekter å tro at noen vil kunne falle for meg.
Lav selvtillit er noe av det mest uattraktive ved en jente, or so i’ve heard.
Selv de ganger jeg er styla og stæsja opp til det ugjenkjennelige ser jeg fortsatt den stygge andungen,
og når jeg ikke klarer å føle meg som en nydelig svane er det meg som andungen alle andre vil se også.
Jeg krymper sammen når venninene mine en etter en blir sjekka opp eller flørter med noen.
Er dette alt jeg vil være, en grå mus som er der for at de jeg er glad i skal føle seg bedre? Jeg vil være modig.

Den vakre jentas venn, det sies jo at man ofte trekkes mot de som er mindre attraktive enn en selv, jeg synes alle mine nære og gode venniner er så vakre at jeg skulle ønske jeg kunne ha halvparten av deres selvtillit og deres utstråling, da hadde jeg kanskje hatt en sjanse in this big scary world, jeg hadde ihvertfall ikke følt meg så alene. 
Ihvertfall når det kommer til det motsatte kjønn og det å i det hele tatt tørre å tro at noen vil kunne like en som meg.

Jeg vet at de fleste jeg kjenner også sitter med lignende tanker, kanskje de er flinkere til å gjemme de?
Jeg vet jo at inntil jeg lærer meg å like meg selv for den jeg er, vil ingen andre se meg som noe bedre enn akkurat passe heller.

Men jeg har tro på selvtillit kan læres og man kan jobbe med seg selv, om man er villig til å kjempe for det.
Jeg merker jo at etter en bra økt på Elixia, selv om jeg ser svett å jævlig ut så er det et skritt i riktig retning.
Hvis jeg har sittet en lørdagskveld å stappa alt mulig usunt inn i kjeften, er det to skritt tilbake igjen..

Kanskje en dag er det min tur til å finne mine Mark Darcy, en som.. ja bilder taler for seg selv.

Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt, da deler av innlegget måtte redigeres når det ble så åpent og ærlig her på bloggen. Må jo beskytte meg selv litt, da jeg ikke vet hvem som kunne finne på å lese bloggen min..
Men ja.. dette er noen av mine personlige tanker og erfaringer rundt det med selvtillit, jeg er på riktig vei, men det er fortsatt langt igjen.
Jeg er jo stort sett en blid og utadvendt jente, men på innsiden er jeg fortsatt den samme lille jenta som ikke tør å tro på at det noen gang skal bli hennes tur til å oppleve lykke, kjærlighet o.l.

p.s jeg lover å komme sterkere tilbake med gladposter igjen etterhvert, men akkurat nå for tiden trenger jeg å finne ut hva som skjer fremover både med jobb og bolig, så oppdateringer vil være meget variert og sporadisk, og jeg leser deres blogger når jeg har tid.

Categories: life | Tags: | 14 Comments

Post navigation

14 thoughts on “å ikke være bra nok

  1. Astrid Katrine

    Du e mer en bra nok Ida!:) Du e ei flotte jenta med ein herlige personlighet og eg e sikker på at du blir verdsatt av alle rundt deg!:)
    MEN eg kjenne meg veldig godt igjen i tankegangen. Kansje ikkje så mye nå som før.
    Men det setmme det at ein må lika seg sjøl for å kunna bli elska av nogen andre. Eg va kje så voldsomt glad i meg sjøl når eg og alexander blei sammen, men det holdt!:)

  2. Kjempe bra skrevet! Kjenner meg igjen mye du beskriver. Selvtillit er ikke en enkel sak å forholde seg til,og jeg sliter selv med den. Men det er fint å lese at du er på rett vei ifht den:)

    SV;Kult da=) Må ha vært en spennede reise!
    //Det var de også:) Du var nok ikke den eneste som skulle ha krem til fastelavnsbollene.:)

  3. Du er mer enn bra nok, Ida❤

    SV: Random liker jeg bedre.. Kan du ikke legge meg til a😉

  4. Et utrolig modig og ærlig innlegg, Ida! Ble helt rørt jeg! Tror absolutt alle jenter kan kjenne seg igjen her! Vi blir nok aldri fornøyde med oss selv! Tror du har helt rett i at det er noe man kan lære seg å innse, men veien dit er ikke alltid lett. Man VET jo at det ikke gjør noe om man ikke er den peneste eller tynneste, men allikevel er det en sperre som stopper deg i å godta det. Jeg synes i alle fall du er fantastisk fin! Lykke til på veien mot å skjønne det selv!

  5. Utrolig bra skrevet! Du er sterk som poster dette. Du bør være stolt av det selv. Har selv slitt med dårlig selvtillitt og mobbing før. Jeg kan gi deg mitt ord på at ting kan bli bedre!❤

  6. Tøffe,tøffe,flinke du! Jeg synes du er både pen og smart, jeg! Hjertehjerte fra meg❤

  7. SV: Elsker pannekaker❤ Da synes jeg jo at vi også burde hatt det ja..🙂 Kanskje rokkere litt på menyen da😛

  8. Kikki

    snuppa mi❤ kjenner meg igjen i mye av det du skriver, men det vet du vel🙂 jeg har alltid sagt at du er fantastisk, vakker og bestest, og det mener jeg fortsatt søteste Ida mi❤ Utrolig sterk tekst, og du er tøff som deler den på bloggen din!

    superdupergla i deg❤❤❤

  9. Line

  10. Tøft skrevet, søta! Er mye å kjenne seg igjen i – som de nevner over her. Jeg vet at jeg i hvert fall har vært usikker og ikke følt meg vel meg med selv over en lang periode, men i guess det bare kom til et punkt hvor jeg aksepterte det. Litt sånn “Jeg er meg, jeg er bra – men jeg kan alltid bli bedre.” Det er klart jeg skulle ønske jeg var like pen som “…”, eller like sprek og godt trent som “..” – men de har sikkert sine komplekser dem óg. Så jeg tenker, ja greit jeg er meg, jeg liker meg, jeg er ikke stygg – dog heller ei noen beautyqueen, jeg er meg – og det kan jeg leve med.

    Du er deg, en dag vil du innse at, det er helt okei å være deg og. Du er like bra som alle andre, hvis ikke bedre.❤

  11. Et utrolig sterkt og flott innlegg du herlige, fantastiske, søte og nydelige Ida’en min. Du skal vite at du er ikke den eneste som sliter/har slitt med slike tanker, og det tror jeg du ser i kommentarfeltet. Jeg har slitt masse med selvtilliten selv, men jobber stadig med det. Hadde vi alle kunne sett oss selv i våre venners/kjæres øyne så hadde alt vært så veldig lett. For i mine øyne Ida, er du enestående!

  12. Som andre sier, så føler vel de fleste seg igjen i det du skriver her, jeg gjør det jeg også. Og selv om det har blitt bedre de siste årene, så kommer tankene og følelsene tilbake nå og da. Du vet akkurat hvor nydelig jeg syns du er, hvor herlig, snill, skjønn og go du er idapidaen min. Håper du av og til vil føle akkurat hvor fantastisk flott hele du er, for jøss da hadde du blitt stolt da!

    Elsker deg.

  13. Åh, utrolig innlegg som traff meg! Du er så flink til å sette ord på tanker så mange av oss jenter tenker daglig. Jeg er en av dem. Kan kjenne meg igjen i det meste av det du skriver her. Jeg har ikke verdens beste selvtillit selvom jeg vet at jeg duger, er bra nok osv, objektivt sett.. men det er ikke alltid den følelsen jeg har inni meg. Men så lenge man har gode mennesker rundt seg, gjør det man trives med, og er som regel mest opptimist, – da tror jeg man er et godt stykke på veg🙂 Du skal i hvertfall være veldig stolt av deg selv som skrev dette. Og et slikt innlegg viser bare hvor en fantastisk jente du virker å være, og jeg syns du er både inspirerende, pen, smart og flink etter å ha fulgt bloggen din en stund. DU er mer enn bra nok!

  14. awwww,henn innlegge hadd gått mæ hus forbi sjer æ nu. Veldi ærlig og fint innlegg om nå som æ trur egentlig de fleste hu kjønn tenke på ofte,sjøl den flotteste av de flotte. Breaks my heart to read,for æ vil jo at du ska sjå dæ sjøl som æ sjer dæ; søt,blid,trivelig,morsom,åpen,ærlig og varm,for å nevn nå😉 Æ vet det e veldig vanskelig å sjå sæ sjøl sånn,men det e nå som må trenes opp det og,som alt anna. Æ håpe at ein dag vil du sjå alt det fine i dæ sjøl som æ å aill ainneran sjer,da trur æ næmmele du e ustoppelig🙂 *Klem,Ann-Siri*

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

