¡anti-janteloven!

apologies for my english speaking friends, because this is yet another post in norwegian!
To sum it up basically I was tagged by plosiv, to come up with 10 postive things about myself.
Janteloven is sort of saying that you shouldn’t be postive about yourself, but the anti-jantelov works the opposite way.

jeg lånte sjefsengel Celine’s flotte beskrivelse av hva ant-janteloven er:

Aksel Sandemose skildrer i “En flyktning krysser sitt spor” en utrolig innsikt i menneskesinnet, og samfunnets behov for å holde mennesket nede. Janteloven er en tekst, ikke offisielt en lov, som ble forfattet av Aksel Sandemose i 1933, og ble først presentert i verket En flyktning krysser sitt spor. Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Sandemose mente var medfødt.

Janteloven, som han beskriver i denne boken, er velkjent for de fleste, men har altså heldigvis sin motsats:

Anti-janteloven

Du er enestående.

Du er mer verdt enn noen kan måle.

Du kan noe som er spesielt for deg.

Du har noe å gi andre.

Du har gjort noe du kan være stolt av.

Du har store ubrukte ressurser.

Du duger til noe.

Du kan godta andre.

Du har evner til å forstå og lære av andre.

Det er noen som er glad i deg.

Anti-Janteloven ble laget av Erling Førland for å sette ord på den motsatte erfaringen, som er viktig for god psykisk helse.

Nå er det på tide med min egen anti-jantelov:

  1. Ikke redd for å ta egne valg: selv om jeg ofte ber om en “second opinion” gjør jeg det jeg vil, og denne besluttsomheten har ført meg ut i den vide verden og jeg har fått oppleve helt fantastiske ting
  2. Omgjengelig: Jeg har fått høre at jeg er veldig trivelig å være sammen med, at jeg er koselig å prate med, og jeg liker å treffe nye mennesker, å få nye venner
  3. språkkyndig: For meg er det veldig viktig og veldig koselig å høre at folk syns jeg er flink i språk, får ofte skryt for engelsken min, noe av det som gjør meg lykkelig er når folk sier at de aldri hadde gjetta at jeg er norsk. Jeg drømmer også om å lære meg flere språk, muligens lære å beherske tysk litt bedre.
  4. danseglad: jeg elsker å danse, og jeg liker å tro at jeg kan det litt og. Er vel ingen verdensmester, men jeg vet med meg sjøl at jeg har da litt rytme i kroppen og jeg elsker å bruke den.
  5. Jeg setter sjelden meg selv over andre: Jeg sier ofte ja til ting jeg egentlig ikke vil, fordi jeg vet det vil glede den jeg sier ja til. Jeg mener det er viktig å kanskje ofre litt av sin egen glede for at de rundt deg skal føle seg bra, og ikke minst verdsatt.
  6. Engasjert: Hvis jeg brenner for noe, gjør jeg det med hele meg!
    Jeg har vært meget aktiv i Ansa bl.a gjennom mine opphold som utenlandsstudent, jeg har vært nestleder i teaterlag, jeg støttet redd barna i flere år.
  7. Kreativ: Jeg håper og tror jeg har noen kreative gener i kroppen min, fordi jeg liker å lage ting, skrive, spille teater, by på meg selv gjennom kreativ tenkning.
  8. Jeg elsker vennene mine: Rett og slett fordi de er de beste i hele verden
  9. Utadvendt: Jeg har blitt flinkere til å kue min utadvendthet en del, men jeg er meget kjapp til å prate med folk, kanskje tilogmed blande meg inn i samtaler jeg ikke har noe med. Men dette har absolutt gjort at jeg har møtt mange interessante mennesker og lært meg selv når jeg bør snakke og når jeg bør la andre komme til orde.
  10. skoleflink: selv om kanskje ikke karakterene de siste årene backer opp dette 100% har jeg alltid vært flink på skolen og fått gode karakterer. Selv om karakterene ikke tilsier geni så jobber jeg alltid for at d skal bli så bra jeg makter, og er ikke det godt nok for lærerne, så har jeg ihvertfall gjort alt jeg kan.

Sånn, dette var faktisk mye vanskeligere enn jeg hadde tenkt. Men 10 punkter ble det.
I tradisjonens ånd med utfordringer skal man tagge andre.
Ole Jørgen, Monica, Karina, Ida Kristine, Tina og Gunnstein, nå vil jeg gjerne vite hva dere ser som postivt i dere selv.

Categories: Uncategorized | Tags: , , , , , , , , , , | 13 Comments

Post navigation

13 thoughts on “¡anti-janteloven!

  1. Du er helt enestående fantastisk så kunne vel umulig være vanskelig for deg <33

  2. Så koselig ei liste :):) Du e ein fin person Ida! Må vel prøv mæ på derrin ein gång æ å🙂

  3. Æsj, jeg håpet du ikke skulle spørre andre om å gjøre det samme, hehe!!
    Men greit, jeg skal nok dikte opp noe som får meg til å sove ikveld :–)

  4. sv: ja, ble kjolen og pumpsa, bare i rosa😀

    slik du har beskrevet deg selv, er akkurat slik jeg har fått inntrykk av at du er🙂

  5. Sv: Det var jo litt vanskelig å komme på alle punktene på lista, men det gikk greit. Det er bedre å høre positive ting fra andre enn seg fra selv, men det er jo ikke feil det heller🙂
    Vi skulle jo da leie Postmann Pat film nemlig for å “ta” ruseknuta. De hadde ikke filmen til utleie, så vi måtte kjøpe den, haha. Det eneste du finner nå er ny-versjon av Pat. Der bomgirer han aldri, og du får ikke se han kjører en gang. Det var litt kjedelig men…

  6. Wow, that’s a really powerful list, I’m glad you came up with all of them, because I feel like I know you a bit more.🙂
    Answ.: Thanks a lot for that comment, it warms my heart.🙂 Yeah, I had a nice day at work. And soon I’m headed there again for a late shift. Those are usually the easiest. (:❤

  7. SV: Nei, det ble ingen filmmaraton på meg, ble faktisk trøtt uansett jeg, noe som var godt:D
    Hvilken film så du på da?🙂

  8. æ har nok dessverre ingen bilda, sia æ glemte kameraet, så vi har levd på engangskameraer x)
    ååå, det her virka som en skikkelig koselig utfordring ^_^ det e viktig åf inne de brae tingan man liker med sæ skjøl, for man e altfor rask med å dømme sæ skjøl og gi sæ skjøl grunn tila t man ikke e god nok og sånn. det e uffattelig trist, så det e sunt å finne ut ka man faktisk liker med sæ skjøl🙂

  9. Well you are way better than some certain someone calling themselves a photographer..

  10. Du må gjerne gjør den du og Enya:)

    og Renate, she does have some sort of talent tho, I mean not 100% of her photos are pure rubbish.. she possess the talent of being lucky enough to get 1-5 good shots out of 200

  11. Hum, jeg prøvde meg på den her, men noe så vanskelig xD Jeg får det bare ikke til jeg!
    Men jeg synes lista di stemmer temmelig bra😉

  12. joda ida, aill får d t, æ sleit æ å, satt i kanskje ein tim før æ hadd ti ting

  13. Jeg satt i nesten en time og hadde ikke noe som helst xD hahaha!

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

